Fagdager om asbest og mugg 19. – 20. mars

Seksjon for samlingsforvalting NMF, sammen Nordisk konservatorforbund og Museumstjenestene i Rogaland har gleden av å invitere til fagdager om asbest og mugg, 19. – 20. mars på Vitenfabrikken i Sandnes. Målet for fagdagene er å bli kjent med hvordan man identifiserer mugg og asbest i samlingene og hvordan man håndterer dette, både med tanke på HMS og behandling av gjenstandene.

Museumssamlinger kommer i mange former og størrelser, og inneholder gjenstander fra eldre tid til i dag. Noen av gjenstandene kan utgjøre en helserisiko for de som jobber med samlingene. Mugg kan pustes inn når gjenstander håndteres eller rengjøres, og brannhemmende materialer som for eksempel har vært brukt i brannslanger kan inneholde asbest. Da er det viktig å være klar over risikoer og farer slik at du kan vurdere og iverksette tiltak. Ikke få panikk!

Program for begge dagene kan lastes ned her.

Målgruppe

Fagdager om asbest og mugg passer for alle som arbeider med samlingene, fra samlingsforvaltere til konservatorer.

Deltakeravgift

Kr 850,- per deltaker.

Påmelding (bindende)

Ved å trykke her registrerer du din påmelding. Påmeldingen er bindende. Svarfrist: 5. mars.

Overnatting

Ved bestilling send e-post til GamlaVærket: gunn.renate@gamlavaerket.no eller Hotel Sverre: booking@hotel-sverre.no og vis til arrangement i Vitenfabrikken.

Spørsmål

Har du spørsmål kan du kontakte: