Asbestkurs

Vi har gleden av å invitere til asbestkurs for ansatte ved museene i Rogaland den 29. november 2023. Kurset er del av fellesprosjekt om skadelige stoffer i samlingene.

I de fleste museumssamlinger finner man objekter som inneholder asbest, dette er velkjent. Men det er ikke like godt kjent at håndtering av objekter som inneholder asbest krever tillatelse fra Arbeidstilsynet, dersom det er risiko for frigjøring av asbest under de aktuelle arbeidsoperasjonene. Tidligere gjaldt kravet bare rivningsarbeider, men fra 2005 ble det også krav til de som utfører reparasjons- og vedlikeholdsarbeider (inkl. rengjøring og flytting av museumsobjekter).

Det siste halvåret har Museumstjenestene vært i tett kontakt med Arbeidstilsynet og diverse tilbydere av sertifiseringskurs, og nå – endelig – har vi lykkes i å få i stand et kurs som oppfyller krav om særskilt opplæring etter forskrift om utførelse § 4-5 – tilpasset våre behov. Arbeidstilsynet har godkjent kurset og kompendiet.

Om kurset

• Målgruppe: Ansatte ved museene i Rogaland. Kurset er også åpent for andre som jobber med bevaring*
  • Dato: onsdag 29. november 2023
  • Sted: Konserveringslaboratoriet, Dusavik
  • Instruktør: Stephan Mejdell
  • Kursets varighet: 4-5 timer
  • Pris: kr 3.300,- pr person. Prisen inkluderer kursbevis (pdf) for den enkelte deltaker etter gjennomført kurs.

* Kurset er også høyst relevant for de som arbeider med antikvariske bygninger. Det omhandler ikke alle moment for sanering og nedrivning av store bygningsmasser, men håndterer de problem vi møter i bygninger i en mindre skala. Eksempelvis lim under linoleum og plastgulv, elkomponenter med asbestisolasjon, isolasjon, eternittplater m.m.

Formålet med kurset

• Sikre kvalitet, HMS og sikkerhet.
  • Avdekke hvor asbest kan være benyttet i museumsgjenstander.
  • Gi kunnskap om hva man skal gjøre om man mistenker at forekomster er miljø-/helsefarlig.
  • Gi kunnskap om rutiner for innsending av materialprøve for analyse til et laboratorier for å konstatere et materials innhold.
  • Informere om risiko med luftbårende eller personbårende fibre.
  • Sørge for at lovverket følges. (Varsling til arbeidstilsynet informasjonsplikt til berørte gruppe/brukere).
  • Hvordan etablere en sikker saneringsone/HUB.

Kursholder Stephan Mejdell er en av landets ledende ressurser innen asbestproblematikk med mer enn 30 års erfaring innen sanering, rådgivning foredragsholding om temaet. Han er også en av forfatterne av Asbesthåndboka (se Asbesthåndboka | Gyldendal).

Påmelding

Vi ber om påmelding via denne lenken https://pameldinger.no/e/dcwnzh innen 24. november 2023.

Evt spørsmål om kurset kan rettes til Stina Ekelund Erlandsen i Museumstjenestene.